Hur fungerar fakturabetalning?

Att betala med faktura är väldigt enkelt:

  • Efter att du har lagt till din vara i varukorgen, välj hemleverans och var noggrann att ange samma leverans- och faktureringsadress.
  • Välj Klarna Faktura bland listan med olika betalningssätt
  • Ange ditt personnummer på betalningssidan: detta gör att dina uppgifter från Klarna uppdateras på vår hemsida så att du därefter kan kontrollera att dina uppgifter stämmer. Dina personuppgifter kommer, med ditt godkännande, att användas för att göra en kreditkontroll så att Klarna kan utföra transaktionen. Detta innebär att det är viktigt att dina personuppgifter stämmer för att kunna slutföra din beställning. Om du upptäcker några fel i dina personuppgifter, ber vi dig att kontakta Klarnas kundtjänst på telefonnummer 085 092 79 13 (öppettider: mån-tor kl. 8:30 - 20:00, fre. 08:30-17:00, lör-sön kl. 10:00 -17:00). OBS: din beställning kommer endast att slutföras då du bekräftar dina personuppgifter på betalningssidan.
  • I det ögonblick då du har konfirmerat dina personuppgifter och du har slutfört din beställning kommer dina personuppgifter att skickas till Klarna på ett säkert sätt. Klarna kommer därefter att avgöra om fakturabetalning godkänns för detta köp. Om fakturabetalningen är godkänd skickas du vidare till en sida med en orderbekräftelse. Därefter är allting är klart och din beställning är på gång!
  • Sarenza förbereder därefter ditt paket. I det ögonblick då ditt paket skickas från vårt lager får du en leveransbekräftelse per e-post (från Sarenza) samt ett mail med din faktura (från Klarna). Du har därefter, från det datum då din beställning skickas från vårt lager, 14 dagar på dig att betala din faktura. OBS: av tekniska skäl kommer fakturan alltid skickas per e-post och aldrig med paketet. Tack för din förståelse.

    Varför blir jag ombedd att ange mina personuppgifter när jag betalar med faktura?

    När du gör en beställning gör vår partner Klarna en kreditkontroll för att säkra transaktionen. Detta skyddar dig samt Klarna och Sarenza mot bedrägeri och missbruk. Kreditkontrollen behandlar bland annat vissa viktiga personuppgifter för en säker transaktion. Dessa personuppgifter används på ett säkert sätt och i enlighet med svensk lag och endast för din kreditkontroll. För mer information, läs avsnittet om Klarnas transaktionssäkerhet.

    Min betalning misslyckades / det går inte att välja betalning med faktura

    • Observera att vi tyvärr inte kan erbjuda fakturabetalning för alla köp (t.ex. vid köp av presentkort). Vi ber om ursäkt för detta.

    • Om det inte gick att välja fakturabetalning kan det bero på att leveransadressen och fakturaadressen inte är desamma.

    • Om du gick vidare till Klarnas transaktionssida men din betalning misslyckades kan detta förklaras av olika anledningar:
      • Dina personuppgifter kopplade till ditt personnummer är felaktiga eller är inte uppdaterade (t.ex. om du har flyttat). I detta fall är det möjligt att kreditkontrollen misslyckades. Vänligen kontakta Klarnas kundtjänst för att uppdatera dina uppgifter på telefonnummer 085 092 79 13 (öpptettider: mån-tor kl. 8:30 - 20:00, fre. 08:30-17:00, lör-sön kl. 10:00 -17:00)).

      • Du är inte tillåten att betala med faktura: det kan vara fallet om du är under 18 år, om varukorgen har ett alldeles för högt värde eller om du har obetalda fakturor hos Klarna. I detta fall rekommenderar vi att du väljer en annan betalningsmetod.

      OBS: Klarna är ett oberoende företag och ansvarar för att godkänna din transaktion beroende på kreditkontrollen. Sarenza har inte under några omständigheter möjligheten att godkänna din transaktion vid betalning med faktura. Om du har frågor gällande en nekning av din betalning eller om du anser att din nekning är ett misstag från Klarnas sida ber vi dig att vänligen kontakta Klarnas kundtjänst

Hur kan jag ta emot, ändra och skriva ut min faktura ?

Din faktura kommer att behandlas av vår partner Klarna. Din faktura skickas till dig via e-post, i PDF-format, från Klarna vid det tillfälle då ditt paket skickas från vårt lager. Om du har tappat bort din faktura kan du ändra eller skriva ut den på Klarnas hemsida, www.klarna.com.

Vänligen observera att vi av tekniska skäl tyvärr inte kan skicka din faktura i pappersformat med ditt paket, istället skickas fakturan alltid via e-post. Vi ber om ursäkt för detta och tackar för din förståelse.

Om du någonsin bestämmer dig för att lämna tillbaka eller byta din vara kommer din faktura att uppdateras automatiskt så fort vi har mottagit ditt paket. Klarna kommer vid detta tillfälle att skicka den nya fakturan med uppdaterad summa per e-post. Den nya fakturan blir samtidigt tillgänglig på www.klarna.com.

Om du inte kan se din faktura från Klarna i din email-inbox ber vi dig att kolla din mapp med spam. Om den inte finns bland dina spam ber vi dig vänligen att kontakta Klarnas kundtjänst på telefonnummer 085 092 79 13 (öpptettider: mån-tor kl. 8:30 - 20:00, fre. 08:30-17:00, lör-sön kl. 10:00 -17:00).

Vilka är Klarna?

Klarna är vår partner för fakturabaserade betalningar. Klarna (organisationsnummer 556737-0431) är ett svenskt företag som grundades i Stockholm 2005 och är idag ett av Europas snabbast växande företag och Europas ledande alternativa betalningsleverantör. Klarna tillåter konsumenter att handla utan att uppge känslig information såsom kortnummer. Klarna erbjuder två betalningsmetoder: betalning med faktura (Klarna Faktura) och delbetalning (Klarna Konto). Du hittar mer information angående Klarna på www.klarna.com.

style="color:#ed0081;"

Vilka uppgifter används vid en beställning och varför?

Klarna behandlar personuppgifter främst i syfte att utföra identifikation, kundanalys, kreditkontroll, marknadsföring och affärsutveckling samt i syfte att förhindra missbruk eller felaktigt utnyttjande av betalningstjänst. Personuppgifter som behandlas är bland annat för- och efternamn, personnummer, adress, födelsedatum, kön, e-postadress, IP-adress, telefonnummer och transaktionshistorik.

Du hittar mer information angående Klarnas personuppgiftsbehandling i Klarnas dataskyddspolicy.

Vem har tillgång till data från kreditupplysningen? Hanteras mina personuppgifter på ett säkert sätt?

Kreditupplysningen utförs av Klarna på ett tryggt sätt och endast Klarna har tillgång till datan från kreditprövningen (i och med att Sarenza inte har tillgång till denna information har vi inte heller möjligheten att ändra Klarnas kreditbeslut).

Jag vill veta mer angående betalningssäkerheten

Det är viktigt att du känner dig trygg när du handlar hos oss. Vänligen besök Klarnas hemsida www.klarna.com eller kontakta Klarnas kundtjänst på telefonnummer +46 (0)8 - 120 120 10 (öpptettider: mån-tor kl. 8:30 - 20:00, fre. 08:30-17:00, lör-sön kl. 10:00 -17:00) om du vill ha mer information angående fakturabetalningssäkerhet.

Hur gör jag med min faktura då jag vill returnera eller byta en vara?

Om du vill lämna tillbaka en del av eller hela din beställning är det väldigt enkelt: allt du behöver göra är att begära en retur på ditt Sarenzakonto och följa anvisningarna. Du kommer att få en returbekräftelse per e-post med all information om hur du går till vida för att fullfölja din retur eller ditt byte.

Din faktura kommer att annulleras eller uppdateras med rätt summa så fort vi har mottagit returpaketet. Den uppdaterade fakturan skickas till dig från Klarna via e-post. Fakturan kommer också att vara tillgänglig på www.klarna.com. I de fall då du redan har betalat din faktura och du förväntas att återbetalas en summa kommer återbetalningen att ske vid det tillfälle vi får returpaketet vilket normalt är inom några dagar från det att du skickar ditt paket. Klarna kontaktar dig då snarast angående återbetalningen. Notera att vi inte återbetalar faktureringsavgifter och potentialla kostnader för UPS Express som du är skyldig att betala.

OBS: för att undvika att betala förseningsavgifter till Klarna (kom ihåg att förfallodatumet är 14 dagar från det att din första order lämnade vårt lager) rekommenderar vi att du returnerar ditt paket så fort som möjligt. Du kan också be om att flytta fram förfallodatumet genom att använda Klarnas självservice eller genom att kontakta Klarnas kundtjänst på telefonnummer +46 (0)8 - 120 120 10 (öpptettider: mån-tor kl. 8:30 - 20:00, fre. 08:30-17:00, lör-sön kl. 10:00 -17:00).

Hur gör jag med min faktura då jag vill returnera eller byta en vara?

Om du vill lämna tillbaka en del av eller hela din beställning är det väldigt enkelt: allt du behöver göra är att begära en retur på ditt Sarenzakonto och följa anvisningarna. Du kommer att få en returbekräftelse per e-post med all information om hur du går till vida för att fullfölja din retur eller ditt byte.

Din faktura kommer att annulleras eller uppdateras med rätt summa så fort vi har mottagit returpaketet. Den uppdaterade fakturan skickas till dig från Klarna via e-post. Fakturan kommer också att vara tillgänglig på www.klarna.com. I de fall då du redan har betalat din faktura och du förväntas att återbetalas en summa kommer återbetalningen att ske vid det tillfälle vi får returpaketet vilket normalt är inom några dagar från det att du skickar ditt paket. Klarna kontaktar dig då snarast angående återbetalningen. Notera att vi inte återbetalar faktureringsavgifter och potentialla kostnader för UPS Express som du är skyldig att betala.

OBS: för att undvika att betala förseningsavgifter till Klarna (kom ihåg att förfallodatumet är 14 dagar från det att din första order lämnade vårt lager) rekommenderar vi att du returnerar ditt paket så fort som möjligt. Du kan också be om att flytta fram förfallodatumet genom att använda Klarnas självservice eller genom att kontakta Klarnas kundtjänst på telefonnummer +46 (0)8 - 120 120 10 (öpptettider: mån-tor kl. 8:30 - 20:00, fre. 08:30-17:00, lör-sön kl. 10:00 -17:00).

Jag har en fråga eller ett klagomål gällande min faktura / Jag vill flytta fram förfallodatumet

Klarna finns tillgänglig för alla frågor angående din faktura. Du kan enkelt kontakta Klarnas kundtjänst:
  • Per telefon på telefonnummer 020-120 32 75 (öpptettider: mån-tor kl. 8:30 - 20:00, fre. 08:30-17:00, lör-sön kl. 10:00 -17:00).
  • Eller besöka Klarnas FAQ-sida (https://klarna.com/sv/kundservice)
Du kan också se betalstatus för din faktura, skriva ut din faktura eller flytta fram förfallodatumet i dina sidor på Klarnas hemsida www.klarna.com.

Vänligen observera att Sarenza inte under några omständigheter kan flytta fram förfallodatumet för din faktura.

Vänligen notera att när du väljer leverans till postombud så kan du inte betala med Klarna Konto och Klarna Faktura.

Har du inte hittat svaret på din fråga? Sarenzas kundtjänst är här för att hjälpa dig!

Kontakta oss