Returer, byten och återbetalningar

Hur returnerar jag en vara?

Det är 100% gratis att returnera varor hos Sarenza, och du har hela 100 dagar (mer än 3 månader!) på dig att returnera en vara om du inte är helt säker på ditt köp. Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har kunden alltid 14 dagars* ångerrätt från dagen då varorna mottagits.

Du returnerar en vara genom att logga in på din Sarenza-profil och gå till menyn:
  • Under fliken konto, välj alternativet ”Gör en retur”.
  • Välj de varor som du vill returnera och gå vidare.
  • Välj anledning för returen.
  • Välj hur du vill returnera dina gamla produkter (Postnord eller UPS - vid retur med UPS väljer du en tid när UPS ska komma och hämta ditt paket.)
  • Skriv ut din returetikett.
Du kan alltid skriva ut returetiketten från en annan dator, till exempel från ditt arbete om du inte har en skrivare hemma. Du loggar in på din Sarenza-profil och går till menyn:
- Under fliken konto, välj alternativet ”Följ mina returer och återbetalningar”.
- Ytterligare orderinformation (bläddra ner på sidan)
- Skriv ut returetiketten

Har du inte tillgång till en skrivare kan du ringa vår Kundservice 085 092 79 13 efter att du har registrerat din retur så skickar vi en returetikett till dig med posten, dock kan det ta upp till 10 dagar innan du får etiketten i din brevlåda.

Vid en retur med Postnord lämnar du ditt paket till närmaste postombud. Vid retur med UPS bokar du upphämtning på valfri adress. Om din ursprungliga order levererades med UPS kan du endast returnera med UPS. Om din ursprungliga order levererades med PostNord kan du välja att göra en retur med PostNord eller UPS. Återbetalningen sker då du överlämnat paketet till ditt postombud eller UPS via samma betalningssätt som beställningen gjorts med.

Du kan bevaka statusen på din retur på dina sidor genom att klicka här, så att du kan vara säker på att den kommer fram ordentligt.

Returnerade produkter måste vara nya och oanvända:

- Prova dina skor på en ren och jämn yta under den tid som behövs för provning.
- För kläder: Prova endast varorna för att se om storleken passar, så som du skulle göra i en butik.

Artiklar som provats för att verifiera storlek eller överensstämmelse anses inte som använda.
Av hygienskäl ber vi dig att prova underkläder ovanpå dina egna underkläder.

Varning: Retur av strumpor och strumpbyxor vars förpackning har brutits kan ej returneras

Om din retur inte följer dessa regler kan din retur bli nekad.

Samla de varor som ska returneras i en enda kartong (du kan återanvända den ursprungliga kartongen).

Hur sker återbetalningen?

Vi ger dig pengarna tillbaka för alla varor som inte har använts eller skadats. Och eftersom vi gör allt för att du ska vara nöjd, tar vi mer än gärna emot feedback om din beställning, så att vi kan förbättra oss till nästa gång.

Vid faktura- eller delbetalning skickar vi pengarna till dig så fort vi har fått returpaketet, vilket kan ta upp till 14 dagar*. Klarna kommer att kontakta dig angående återbetalningen. Läs mer om returer med Klarna på följande länkar www.sarenza.se/vanliga-fragor-klarna-faktura eller www.sarenza.se/vanliga-fragor-klarna-konto.

Hur byter jag en vara?

Du kan returnera en vara som inte passar dig inom 100 dagar från sändningsdatumet för varan och inte mottagningsdatumet eftersom vi inte har denna information. Produkten måste vara ny och oskadad och kan bytas ut till en annan annan storlek eller färg så länge produkten är avsamma märke och modell.

Om de returnerade artiklarna var till salu eller om du använde en kampanjkod när du validerar din första order får du samma rabatt på ditt byte.

Har du inte hittat svaret på din fråga? Sarenzas kundtjänst är här för att hjälpa dig!

Kontakta oss